Snel uitdelen van wat cadeaus belangrijker dan goed bestuur in Halle

Op 2 januari 2017, over deze onderwerpen: Financiën, Gemeenteraad

Interpellatie van de Schepen van Financiën door Rogier Lindemans: Om de goednieuwsshow van de meerderheid toch wat te kaderen, is het interessant even terug te blikken in de tijd. Voor de verkiezingen in 2012 zweren de liberalen plechtig dat ze geen belastingverhoging zullen toestaan. Na de verkiezingen, wanneer de coalitie van verliezers wordt gesmeed, is één van de eerste dingen die beslist worden ….. een belastingverhoging.

De opcentiemen gaan omhoog van 1300 na 1560, ruim boven het Vlaamse gemiddelde.  Daarnaast wordt een werklastmeting opgemaakt voor het personeel. Hierna beslist men dat het ook met minder stadspersoneel kan, en worden een aantal mensen ontslagen.

Plots, na een goede twee jaar, stelt men vast dat de belastingen eigenlijk veel te drastisch zijn verhoogd. Men verlaagt dan de opcentiemen met 20, en spreekt van een belastingverlaging. Maar voor de duidelijkheid: de opcentiemen zijn dus nog steeds veel hoger dan in 2012, en dat zal ook nog zo zijn in 2018. Het is dus een vermindering van de verhoging, geen verlaging. En nu, nog een jaar later, beslist het college dat er ruimte is voor extra beleid, én om 10 extra personeelsleden aan te werven.  Begrijpe wie begrijpen kan.

Twee conclusies zijn mogelijk. Ofwel heeft men zich in 2013 vergist.  Ofwel is het snel uitdelen van wat cadeaus – de nieuwe verkiezingen komen langzaam in zicht - belangrijker dan goed bestuur.