N-VA wil opnieuw sociaal restaurant in Halle

Op 27 februari 2016, over deze onderwerpen: Conny Roekens, Gemeenteraad, Toegankelijkheid

De N-VA wil dat het stadsbestuur opnieuw werk maakt van een sociaal restaurant. In dit restaurant doen langdurig werklozen werkervaring op met als doel een betere doorstroming naar de reguliere arbeidsmarkt. “Er moet naast de vele prestigeprojecten ook plaats zijn voor sociale projecten”, zegt N-VA-gemeenteraadslid Conny Roekens. Als mogelijke locatie denkt ze aan het cultuurcafé van ‘t Vondel. “Dan hoeft de stad niet langer te zoeken naar een uitbater én bieden we kansen aan langdurig werklozen. Een win-win-situatie.”

Een sociaal restaurant is een project uit de sociale economie waar langdurig werkzoekenden werkervaring kunnen opdoen. Dit helpt hen een job te vinden op de arbeidsmarkt en verbetert hun integratie in de samenleving.

Ook al scoort Halle volgens Conny Roekens niet slecht wat betreft sociale economie, toch mag het stadsbestuur gerust een tandje bijsteken. Roekens ziet nog mogelijkheden.

“Het is belangrijk dat onze stad in samenwerking met OCMW en verschillende organisaties in de zorgsector initiatieven ontwikkelt die integratie bevorderen. Halle had vroeger reeds een sociaal restaurant en dat was een groot succes”, zegt Conny Roekens.

Ze verwijst hiermee naar het sociaal restaurant Comida Deliciosa dat ondanks het succes Halle verliet. Dit mooi initiatief kan je nu vinden in Vilvoorde onder de naam MikstOrant, een project van Groep INTRO vzw/Vlaams Brabant.

Volgens Roekens beschikt de stad Halle niet alleen over voldoende deskundig personeel om dit project op te starten en te begeleiden, Halle heeft met de cafetaria van cultuurzaal ’t Vondel ook een goede locatie op overschot.

“Aangezien de stad er maar niet in slaagt een uitbater te vinden voor de cafetaria van cultuurzaal ’t Vondel, kan ze de uitbating misschien uit handen geven om langdurig werklozen ervaring te laten opdoen? Er is een professionele keuken aanwezig. De aanwezigheid van een sociaal project binnen een cultuurcafé creëert enorme synergieën en verhoogt de integratie. Een sociaal restaurant is immers meer dan louter een plaats waar je iets kan eten”, zegt Conny Roekens.

“Koken kost geld. Ondanks alle subsidiemogelijkheden zal de stad Halle zelf ook een beperkt budget moeten voorzien. Maar naast de vele prestigeprojecten moet het ook mogelijk blijven deze vorm van projecten te ondersteunen. Wij als N-VA pleiten alvast voor een grondig onderzoek dat alle mogelijkheden aftoetst om opnieuw een sociaal restaurant in Halle van start te laten gaan”, besluit het N-VA-gemeenteraadslid.