Stad vergeet 3 jaar lang fontein aan stationsplein

De bekende fontein aan het Halse stationsplein: ooit schitterde ze nog in de begingeneriek van de succesvolle VRT-serie Witse. Helaas komt er al 3 jaar geen druppel water meer uit. N-VA Halle gemeenteraadslid Sven Pletincx vroeg tijdens de recentste gemeenteraad naar een stand van zaken.

De stad blijkt geen nieuw onderhoudscontract meer te hebben afgesloten nadat de fontein in december 2014 buiten dienst werd gesteld voor de winterperiode.  Sindsdien staat de fontein dus droog. “Onvoorstelbaar dat de stad dit zo op zijn beloop heeft gelaten”, zegt Pletincx. “De fontein heeft de Hallenaar destijds een pak belastinggeld gekost (zo’n 185 000 euro) en het minste dat we mogen verwachten voor dat geld is toch dat ze perfect werkt.”

De droge fontein zorgt intussen duidelijk voor zenuwachtigheid bij het stadsbestuur. Naar aanleiding van de N-VA vraag op de gemeenteraad vroeg de stad nog snel snel een nieuwe kostenraming voor het onderhoud van de fontein op bij de firma Aquafontal. “Maar dat nieuwe onderhoudscontract komt er pas in het voorjaar van 2018 en de fontein zal pas dan opnieuw volledig operationeel zijn. Ik begrijp niet dat de stad dit zo lang heeft laten aanslepen. De fontein draagt onmiskenbaar bij tot de uitstraling van onze stad en maakt de stationsbuurt een aangenamere plaats”, besluit Pletincx.