Mark Demesmaeker

Mark Demesmaeker bewijst verkiezing na verkiezing dat hij de populairste politicus is van Halle. Mark verdiende zijn sporen in het Vlaams parlement waar hij zich ontpopte tot dé verdediger van de Vlaamse Rand en onder andere mee aan de basis lag van de eigen Vlaams MUG dienst voor Halle. Ook in het Europees Parlement heeft hij zijn stempel weten te drukken. Poetin zette hem op zijn zwarte lijst door zijn opvallend werk in de commissie Buitenlandse zaken en in de commissie Leefmilieu tekende hij mee de vernieuwde Europese milieuwetgeving uit rond biodiversiteit, afvalbeheer en kringloopeconomie. Thema’s die ook lokaal hun weerslag krijgen. Hij wordt in andere regio’s zoals Schotland, Noord-Ierland, Catalonië en Baskenland op handen gedragen voor zijn actieve solidariteit met hun streven naar meer erkenning en zelfbestuur.

Bij de verkiezingen van 26 mei 2019 stond Mark op een vierde plaats voor Europa. Ondanks een goede persoonlijke score moest de partij één Europese zetel inleveren. De partijraad van N-VA verkoos Mark Demesmaeker voor de invulling van de gecoöpteerde senaatszetel.

De ervaring op het hoogste niveau wil hij aanwenden voor Halle. Want als gewezen schepen laat de lokale politiek hem niet los en hij volgt het reilen en zeilen in gemeenteraad nauwgezet op.

“De Europese arena was boeiend en leerrijk. Ik gaf er Vlaanderen en onze streek een stem. Maar mijn hart klopt hier in Halle. Er is een grens aan de groei van Halle. De ontwikkelaars van nieuwbouwprojecten hebben lang vrij spel gekregen en konden hun bouwwoede ongeremd botvieren. We hebben onze limieten bereikt. Bovendien zorgt het extra verkeer er voor dat de stad steeds vaker stilstaat. Er moet actiever ingezet worden op vlottere mobiliteit en de parkeerbalans moet kloppen. Halle moet een aantrekkelijk en goed bereikbaar regionaal winkelcentrum blijven. Ook de strijd tegen de verfransing blijft belangrijk. Dit stadsbestuur is veel te laks. We mogen niet de grijze slaapstad van het grote Brussel zijn, maar moeten onze eigenheid als regionaal centrum gastvrij én zelfbewust uitstralen. Eén van de troeven is een sterk cultuurbeleid.