Geen antwoord op vragen stadiondossier Lamme Guiche wegens afwezigheid schepen

Op 7 november 2019, over deze onderwerpen: Benjamin Swalens, Gemeenteraad, Sport
lamme guiche

Wanneer voetbalt SK Pepingen-Halle weer in Halle? Wat zijn de recentste ontwikkelingen in het stadiondossier Lamme Guiche? Die vragen stelde N-VA-raadslid Benjamin Swalens tijdens de commissie samenleving. Een antwoord kwam er niet. Schepen van sport Busselot was vergeten dat er commissie was en liet na aanvang van de vergadering telefonisch aan de voorzitter weten dat hij een andere vergadering had.

“In Halle kan dat allemaal. De zwijgende leden van de meerderheid (sp.a-CD&V-Groen) laten dit gebeuren. En dus moet de oppositie het doen zonder antwoorden en zonder informatie. Toen ik begin dit jaar gemeenteraadslid werd, had ik niet gedacht dat de manier waarop Halle bestuurd wordt zo bedroevend zou zijn”, zegt Swalens.

De schepen kon het dossier dus niet toelichten. Nochtans beweegt er heel wat in het dossier. De CVBA, waarmee de stad een erfpacht sloot, kreeg twee nieuwe bestuurders. Deze nieuwe bestuurders hebben geen band met Halle of Pepingen maar richtten intussen wel een nieuwe VZW op met de naam SK Halle. Deze nieuwe vzw heeft in haar doelstellingen naast ‘het inrichten van sportactiviteiten’ ook ‘het huren of verwerven van roerende en onroerende goederen’ staan. “De link tussen voetbal en het verwerven van onroerende goederen is op zijn minst vreemd te noemen. Helaas bleven vragen waar dit allemaal naartoe gaat en welke rol de stad Halle hierin kan of wil spelen onbeantwoord. Halle verdient beter”, besluit Swalens.