N-VA heeft bedenkingen bij superflitspaal

Op 8 maart 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Mobiliteit en openbare werken, Rogier Lindemans
Rogier Lindemans

De N-VA is vragende partij om Halle verkeersveiliger te maken. Recent bleek nog uit een enquête dat het verkeer ergernis nummer 1 is van de Hallenaar. “Extra controles zijn nodig maar we hebben wel onze bedenkingen bij de superflitspaal.” zegt N-VA-raadslid Rogier Lindemans, “Het systeem is niet alleen zeer duur, de vraag is ook of het de beste manier is om te controleren op overdreven snelheid. We verkiezen trajectcontroles, omdat die een veel structureler effect op hebben op de snelheid. Met zo'n superflitspaal riskeert men dat mensen plot remmen om daarna terug te snel te rijden.

In Sint-Pieters-Leeuw zien we veel meer effect van de aanpak. Door die trajectcontroles is het aantal overtreders met 94% gedaald... juist dus omdat mensen weten dat ze het  hele traject traag moeten rijden. Het systeem werkt dus niet alleen preventief maar ook op lange termijn - wat uiteraard te verkiezen valt.”