N-VA kritisch voor overeenkomst tussen stad Halle en moskee Arrahman

Op 23 juni 2022, over deze onderwerpen: Benjamin Swalens, Eva Demesmaeker, Financiën, Gemeenteraad, Vlaams karakter
moskee subsidies

De N-VA stelt zich veel vragen bij de noodzaak en de inhoud van een 5 jaar durende samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Halle en de vzw Moskee Arrahman Halle. In ruil voor 4464 euro subsidie per jaar wordt de moskee geacht 5 dagen per week open te zijn, diensten te organiseren bij geboorte of overlijden en te voorzien in koran- en maatschappijlessen. “Uit inspectie van de financiële verslagen blijkt dat de moskee voldoende vermogend is om dit te realiseren zonder subsidie. Daarnaast is niet gegarandeerd dat de lessen in het Nederlands zullen onderricht worden. De moskee is nog steeds niet officieel erkend. Toch ontbreekt duidelijke controle in de overeenkomst”, vinden N-VA-raadsleden Benjamin Swalens en Eva Demesmaeker.

Moskee boekt grote overschotten dankzij lidgelden

“Wie de jaarrekeningen over de jaren heen bekijkt stelt vast dat deze VZW bijzonder goed boert. Er is geen enkel jaar dat deze VZW een tekort heeft gekend. De afgelopen 5 jaar werden overschotten geboekt ter waarde van 90.000 euro. Toch heeft de stad Halle deze vzw de laatste 5 jaar bijna 25.000 euro subsidie gegeven. Je hoort vaak dat politici het verwijt krijgen geld te werpen in een bodemloze put, wel hier is het tegenovergestelde waar: het stadsbestuur werpt een hoop geld bij bovenop de hoop geld die er reeds is”, zegt N-VA-raadslid Benjamin Swalens.

Swalens merkte bij zijn controle ook op dat de moskee ruim gefinancierd wordt door de leden. Te ruim volgens hem. Hij stelt zich vragen bij de oorsprong van de inkomsten. “De moskee financiert zichzelf met lidgelden en schenkingen. In 2018 verzamelt de moskee met oog op het aankopen van een nieuw pand in Essenbeek voor 919.025 euro aan lidgelden. Dat is een gigantisch bedrag. Als je 20 euro lidgeld vraagt per lid, heb je minstens 45.000 leden nodig. Er zijn maar 40.000 Hallenaren en die zijn zeker niet allemaal moslim. Die inkomsten zijn onmogelijk enkel afkomstig van de Halse moslims. Wordt de moskee in Halle gefinancierd vanuit het buitenland? Wie dat cijfer ziet, besluit dat de leden duidelijk voldoende vermogend zijn om zelf te voorzien in de nodige budgetten van de moskee zonder subsidie van de stad Halle”, vindt Swalens.

Geen controlemogelijkheden voorzien in overeenkomst

Raadslid Eva Demesmaeker trok dan weer de parallel met de voorwaarden waaraan Halse sport- en cultuurverenigingen moeten voldoen. “Als we aan de deze verenigingen vragen allerhande documenten over te maken zoals het aantal Halse leden, diploma’s van trainers, woonplaatscontrole van de bestuursleden, anti-discriminatieregels… dan zouden we dat ook aan de moskee moeten vragen. De moskee is niet erkend door de Vlaamse overheid, een reden te meer dat het stadsbestuur zelf moet voorzien in voldoende controlepunten. Dat ontbreekt in deze overeenkomst”, stelt Eva Demesmaeker.

Subsidie voor koranlessen in andere taal dan Nederlands

Een onderdeel van de samenwerkingsovereenkomst is dat de moskee gaat voorzien in koranlessen voor kinderen en maatschappijlessen voor kinderen, vrouwen en ouderen. De N-VA vraagt zich af of deze lessen in het Nederlands zullen gegeven worden. “Gaat het stadsbestuur onderwijs subsidiëren in een andere taal dan het Nederlands? Is dat de weg die we met Halle willen inslaan?”, werpt Swalens op. Hij vraagt zich ook af welke visie zal worden gehanteerd in de koran- en maatschappijlessen. “Hoe zal in de lessen de gelijkheid van mannen en vrouwen worden gegarandeerd en welke houding zal in de lessen gehanteerd worden tegenover rechten van holebi’s? Die vragen bleven onbeantwoord,” besluit Swalens.