Na lang aandringen… bouwpauze komt er dan toch.

Op 25 november 2020, over deze onderwerpen: Eva Demesmaeker, Openbaar groen, Rogier Lindemans, Sven Pletincx
bouwpauze halle

De N-VA-oppositie is uiteraard tevreden dat haar voorstel van de gemeenteraad van september, toen door de meerderheid afgekeurd, nu toch grotendeels wordt goedgekeurd. Halle groeit immers aan een niet bij te houden tempo. De partij stemde dan ook voor. Raadslid Demesmaeker onthield zich om namens de partij de vrijstelling voor sociale woningmaatschappijen aan te kaarten.

"Quasi 90% van wat we afgelopen jaren zelf aan voorstellen indienen, werd in deze bouwpauze opgenomen. We kunnen dus wel stellen dat we onze slag binnenhalen”, aldus raadslid Rogier Lindemans. “Zo wordt expliciet verwezen naar een nieuw kwaliteitskader voor appartementsgebouwen en naar meer differentiatie in wat er gebouwd kan worden in de verschillende delen van Halle. Bovendien wordt expliciet het afremmen van de bevolkingsgroei als uitgangspunt genomen.”

“De duurtijd van 2 jaar is kort maar het is een goede eerste stap nadat we jaren gepleit hebben om toch iets van actie te ondernemen. We zullen nu project per project opvolgen of deze bouwpauze ook daadwerkelijk een effect heeft in de praktijk en zorgt voor de nodige balans tussen woonkwaliteit en leefbaarheid”, zegt Sven Pletincx, eveneens raadslid voor N-VA.

De N-VA is tevreden dat haar roep gehoord werd en dat meerderheid en oppositie samen deze eerste stap hebben kunnen zetten.

Raadslid Eva Demesmaeker onthield zich. “De uitzondering voor projecten van sociale huisvestingsmaatschappijen ligt moeilijk. Zij kunnen verder blijven nieuwe ruimte aansnijden. Het nieuwe project aan de Beneluxlaan in Lembeek leert ons dat dit niet altijd tot een optimale benutting van de ruimte leidt”, besluit Eva Demesmaeker.