Welkomstlaan gratis houden

Op 15 januari 2024, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Wim Demuylder

Met enige vertraging is de NMBS-parkeertoren geopend, dit tot verrassing van het gemeentebestuur dat niet op de hoogte was. Een situatie die wenkbrauwen doet fronsen. In een stad waar ongeveer 350 autoparkeerplaatsen en 185 fiets- en bromfietsparkeerplaatsen worden toegevoegd, zou men redelijkerwijs verwachten dat er overleg is geweest tussen de verantwoordelijke schepen en de uitbater. De afgelopen maanden is echter duidelijk geworden dat dit niet het geval was.

Nu is het afwachten welke invloed dit zal hebben op het betaald parkeren. Bij de invoering in 2021 was het plan om de Welkomstlaan betalend te maken na de opening van het NMBS-parkeergebouw. Bij de aanpassing in 2022, mede onder druk van de N-VA oppositie, bleef hierover echter veel onduidelijkheid bestaan. Raadslid Wim Demuylder verklaart: "Het standpunt van N-VA is altijd helder geweest. Wij pleiten voor gratis randparkings. Naast de Gooikenaar, momenteel de enige gratis randparking, moeten ook de Welkomstlaan, Spoorwegstraat en de nog aan te leggen parking bij het oud stadsmagazijn kosteloos zijn. Op die manier krijgen bezoekers de gelegenheid om gratis te parkeren op loopafstand van het centrum. Parking Nederhem kan dienen als een randparking waar bezoekers voor enkele uren terechtkunnen.