‘Brabantse Wouden’, grijp de kansen voor Halle!

Op 1 december 2023, over deze onderwerpen: Mark Demesmaeker

De Vlaamse regering heeft 4 nationale parken erkend. Sinds 13 oktober van dit jaar vormen Hallerbos, Zoniënwoud, Dijlevallei en Meerdaalwoud officieel het Nationaal Park ‘Brabantse Wouden’. Het was op Europadag, in mei 2019, dat Mark Demesmaeker, toen Europees parlementslid, het idee van Brabantse Wouden lanceerde.  “Want de Vlaamse natuur moet in de Europese Champions League spelen”, legde hij toen uit tijdens een persmoment.

De erkenning is een hefboom om de natuur in dit bijzondere gebied beter te beschermen, verbinden en versterken. Met plaats voor duurzame recreatie, toerisme en landbouw. En met  nadruk op internationale uitstraling. We mogen best trotser zijn op wat we hebben: de mooiste bossen, een regio doordrongen van geschiedenis met uniek erfgoed, en landbouw die zorgt voor voedsel en onderhoud van onze landschappen

“Halle moet de ambitie hebben om een echte toegangspoort voor het Nationaal Park Brabantse Wouden te worden”, vindt raadslid en senator Mark Demesmaeker. “Voor toerisme, lokale economie en handelscentrum liggen hier de komende jaren kansen te grijpen. Maar dan moet er meer ambitie zijn om de toeristische troeven professioneler uit te spelen en er een economische motor van te maken. Van die ambitie hebben we van de groene toerismeschepen de voorbije jaren nog niet veel gezien.”