E429 (A8) Standpunt N-VA Halle

Op 30 januari 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Halle, Mobiliteit en openbare werken, Modernisering

De ondertunneling van de E429 in Halle heeft als doel:

1. Drie levensgevaarlijke kruispunten (zwarte punten) wegnemen

2. Sluipverkeer weghalen uit Halle met als gevolg een betere mobiliteit in onze stad

3. Zorgen voor minder luchtvervuiling en geluidsoverlast

N-VA Halle heeft nota genomen van het ontwerp van Team A8 met betrekking tot de ondertunneling van de E429. Een ondertunneling van de drie kruispunten (lange tunnel) is het meest wenselijke maar zal omwille van de lengte en de grotere bouwtechnische complexiteit zeer duur uitkomen. De kans is groot dat deze optie omwille van de hoge kostprijs er nooit, of zeker niet snel, zal komen.

Een kortere tunnel zal financieel heel wat goedkoper zijn en is dan ook een meer realistisch scenario. N-VA Halle is daarom voorstander van een ondertunneling van de kruispunten Nijvelsesteenweg en Halleweg. De snelweg zal men vanuit Halle bereiken via een oprittencomplex ter hoogte van de Welkomstlaan.

Wat betreft het kruispunt Rodenemweg stellen wij voor om dit op termijn af te sluiten. Dit kan pas gebeuren na aanleg van een verbindingsweg tussen Rodenem en Sint-Rochus! Op relatief korte termijn, de bouw van een tunnel zal nog jaren duren, kan men dan al een van de drie zwarte kruispunten wegnemen. Dit zal tevens al heel wat sluipverkeer uit onze stad weghouden waardoor de knip in de Biezeweide kan verdwijnen. Een betere doorstroming van het verkeer op de E429 zal bovendien zorgen voor minder luchtvervuiling en geluidsoverlast in onze stad.

In afwachting van de bouw van een tunnel komen er voetgangers- en fietsersbruggen en worden de kruispunten Nijvelsesteenweg en Halleweg conflictvrij ingericht.