Gemeenteraden Halle en Beersel keuren motie voor eigen rechtbanken in Halle-Vilvoorde goed.

Op 6 maart 2018

De gemeenteraden van Beersel en Halle keurden een motie van N-VA goed waarin de partij vraagt eigen rechtbanken te installeren in Halle-Vilvoorde. Nu gaan rechtszoekenden in Brussel naar de rechtbank waar ze kunnen kiezen voor een Franstalige rechter, met alle nadelen van dien. Halle-Vilvoorde beschikt al sinds 2014 over een eigen parket.

“Met eigen rechtbanken zou Halle-Vilvoorde eindelijk een volwaardig arrondissement los van Brussel zijn. Dat is nodig want de Brusselse rechtbank kampt met structurele achterstand en organisatieproblemen”, zegt N-VA raadslid Kristien Vanhaverbeke die de motie in Beersel indiende.

Verdachten kiezen doorgaans voor een behandeling voor een Franstalige rechtbank. “En dat is een bewuste keuze,” zegt N-VA raadslid Rogier Lindemans die de motie in Halle op de raad zette. “Als je weet dat er bij de Franstalige rechtbanken een grotere kans is op procedurele vertragingen, een mildere bestraffing of seponering is de keuze tussen rechtspraak in het Frans of het Nederlands snel gemaakt.”

In Halle werd de motie door alle Vlaamse partijen aangenomen. Enkel het Union des Francophones stemde tegen. “Deze partij leeft nog in het België van de jaren ’50 en heeft de taalgrens nog steeds niet aanvaard” zegt raadslid Lindemans.

Sinds april 2014 telt ons land nog slechts twaalf gerechtelijke arrondissementen. De wetgever is destijds niet ingegaan op de vraag om een eigen gerechtelijk arrondissement te creëren voor Halle-Vilvoorde of voor Vlaams-Brabant. N-VA blijft deze zaak van nabij opvolgen.