Meerjarenplan bevat geen visie waar het met Halle heen moet

meerjarenplanning

Tijdens de verkiezingscampagne waren drie thema’s echt prominent aanwezig: een stad op maat van de Hallenaar, een beter mobiliteits- en parkeerbeleid en de veiligheid van de Hallenaar. Op geen van deze thema’s blinkt de meerjarenplanning uit. Het plan blijkt niet meer dan een grabbelton van ideetjes van de verschillende partijen maar zonder echte visie op de toekomst van de stad. “Of dit nu eindelijk het eindpunt is van de spectaculaire bouwexplosie of niet valt niet te op te maken uit de voorgestelde meerjarenplan. De vraag waar men naartoe wil met deze stad blijft onbeantwoord”, vindt N-VA Halle.

Het stadsbestuur vierde de veertigduizendste inwoner alsof een gouden medaille op de Olympische Spelen werd behaald. Maar het is natuurlijk helemaal niet moeilijk om te groeien als stad: bouw genoeg appartementen bij en uw inwonersaantal stijgt vanzelf. Dat resulteert in de cruciale vraag: waar ligt het einddoel van de stad volgens de meerderheid? Hoeveel inwoners extra wil men nog? Welke richting wil men uit? Is de limiet bereikt of wil men nog meer appartementen? De N-VA wil dat het bestuur een visie ontwikkelt op de stad, haar groei, ruimtelijke ordening en historisch waardevol erfgoed.

De mobiliteit en het parkeren waren een belangrijk thema tijdens de verkiezingen. De stilstand en het gebrek aan parkeerbeleid zorgen ervoor dat mensen onze stad en haar winkels links laten liggen. In dit meerjarenplan zet het bestuur sterk in op de fiets, hetgeen positief is, maar men vergeet volledig de auto. De N-VA pleit voor een én-én-verhaal. Zoveel mogelijk mensen op de fiets krijgen zonder daarbij de automobilist te vergeten. Hoe zorgen wij ervoor dat de auto’s vlotter in onze stad kunnen bewegen? Hoe maken wij het parkeren vlotter? Die vragen blijven onbeantwoord. Het is ook tevergeefs zoeken naar concrete plannen omtrent de voorstadparking de Gooikenaar en het parkeergebouw aan de Bres. Als toemaatje wil men ook nog een lage emissiezone invoegen voor vrachtwagens in het centrum: een zoveelste pesterij voor de reeds geplaagde handelaars in het centrum.

Verkeersveiligheid buiten beschouwing gelaten, ontbreekt een echt veiligheidsbeleid in deze meerjarenplanning. Halle krijgt ook de komende zes jaar geen lik-op-stuk-beleid. Er komt geen harde aanpak van drugdealers of drugsgebruik. Ook een plan tegen fietsdiefstallen ontbreekt. De stad plant wel een overlastinstrument te ontwikkelen alsook overlastscans uit te voeren of de overlast beter te registreren maar harde maatregelen tegen de overlast ontbreken.

Een opvallende doelstelling is het streven naar een wendbare stadsomgeving. De N-VA steunt deze doelstelling. Een performante overheid is een positief gegeven. Goed geschoolde en competente ambtenaren zijn een zegen voor de kwaliteit van de dienstverlening. Daar kan de burger alleen maar beter van worden.