N-VA Halle eist stopzetten dading bouwproject Vijver Essenbeek

Op 28 april 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Nelly Lanis, Vijver Essenbeek
Nelly Mark Essenbeek

‘Geheime’ dading ontbinden!

N-VA heeft met een toegevoegd punt op de gemeenteraad de ontbinding geëist van de geheime dading die de Stad Halle in 2019 -meerderheid tegen oppositie- sloot met projectontwikkelaar NJA. Door de dading zet de Stad alle rechtszaken stop tegen de bouw van 11 woningen op een strook gedempte vijver langs de Kasteelstraat en mag de projectontwikkelaar zijn gang gaan. Voorwaarde was wel dat die een openbare wandelweg zou aanleggen. Raadslid Nelly Lanis: “Die doodlopende wandelweg was de zogeheten toegeving van de projectontwikkelaar en ook zijn enige verplichting. Die weg moest uiterlijk 4 maanden na de definitieve goedkeuring van het rooilijnplan aangelegd zijn. Die termijn is voorbij en iedereen kan zien dat er zelfs nog geen begin is van de aanleg. We hebben dat ook ter plaatse laten vaststellen door een gerechtsdeurwaarder.” “Een dading houdt altijd wederzijdse toegevingen in,” vult raadslid Mark Demesmaeker aan, “de Stad komt al haar verbintenissen strikt na. Als de projectontwikkelaar manifest nalaat om dat zelf  ook te doen, moet de Stad maar de ontbinding van deze geheime dading vorderen en haar procedure verderzetten om dit bouwproject in historisch parkgebied te bestrijden. Ze kan zo een vergissing rechtzetten.”

Dit voorstel werd door de meerderheid van Vooruit, CD&V en Groen weggestemd.

Volledige openbaarheid van bestuur!

Raadsleden Nelly Lanis en Mark Demesmaeker haalden ook scherp uit naar de schending van het grondrecht op openbaarheid van bestuur. Nelly Lanis: “Het College weigert om burgers die erom vragen inzage te geven in deze dading. De Vlaamse Overheid heeft Halle daarvoor op de vingers getikt en opgedragen om de dading openbaar te maken. Maar dit bestuur negeert die uitspraak en gaat zelfs naar de Raad van State in een verkrampte poging om het potje gedekt te houden.” Mark Demesmaeker: “Dit bestuur gebruikt dus het geld van de Halse burgers om te procederen tegen hun recht op openbaarheid van bestuur! Dit is een blamage voor partijen die altijd de mond vol hebben over transparante democratie en openheid en toegankelijkheid voor iedereen, maar in de praktijk politiek bedrijven in de achterkamers. Wij eisen volledige openbaarheid van bestuur!”