Stad Halle krijgt factuur van 209.000 euro aan verwijlinteresten

Op 18 mei 2020, over deze onderwerpen: Financiën, Rogier Lindemans
Rogier Lindemans

De stad Halle kreeg een factuur van 209.000 euro aan verwijlintresten van de firma Besix. Als reactie besliste het bestuur een externe manager stadsontwikkeling aan te trekken. Die moet zorgen voor een nieuwe dynamiek en voor nieuwe werkmethodes en inzichten. N-VA-raadslid Rogier Lindemans hoopt snel duidelijkheid te krijgen over wat is fout gelopen.

“Toen we lazen dat een externe manager zou aangetrokken worden, konden we dit niet goed plaatsen. Ik wou hierover dan ook meer duidelijkheid vragen op de commissie, maar intussen blijkt waarom. De stad kreeg een gepeperde rekening verwijlinteresten van Besix wegens achterstallige betalingen” zegt Rogier Lindemans.

Opvallend is dat de stad reeds op 13 maart een schrijven van Besix ontving maar ook dit onder de radar bleef tot eind april.

“Veel vragen blijven nog onbeantwoord: hoe kon zo’n groot bedrag aan verwijlinteresten ontstaan zonder dat iemand op de hoogte was? Over welke niet-betaalde facturen gaat dit? En waarom duurde het bijna zes weken voor actie werd ondernomen toen de brief al was toegekomen?”, vraagt Lindemans zich af.

“Het schepencollege stelt nu als oplossing een externe manager aan. Maar al doen de ambtenaren weliswaar het werk, het is de politiek - hier dus het college - die de uiteindelijke verantwoordelijkheid draagt voor dit dossier”, besluit Lindemans.