Zone 30 in wijk Kriekenveld creëert valse verwachtingen

Op 27 mei 2020, over deze onderwerpen: Eva Demesmaeker, Mobiliteit en openbare werken
eva demesmaeker prinsenbos

“Zone 30 in de wijk Kriekenveld klinkt mooier dan het in werkelijkheid zal blijken. Alles staat of valt met het effectief afdwingen van de snelheid. Bovendien bevat de wijk met de Prinsenbos een doorgangs- en ontsluitingsweg. Is het realistisch ook daar 30 km per uur in te stellen?”, vraagt Lembeeks N-VA-raadslid Eva Demesmaeker zich af.

Uit de invoering van de zone 30 op Sint-Rochus kunnen  lessen getrokken worden: als je zone 30 invoert moet je ze ook kunnen afdwingen. Anders krijg je enkel gebroken beloftes en frustraties bij de betrokken buurtbewoners. Ze verwachten een rustige, veilige straat maar merken in de praktijk nauwelijks effect van de invoering van de zone 30.

De lage snelheid afdwingen zal moeten gebeuren met aangepaste weginfrastructuur eerder dan politiecontroles. “Ondanks het plaatsen van bloembakken nodigt de straat op vele momenten nog steeds uit om sneller te rijden dan 30 km per uur. En dus zullen veel flitscontroles nodig zijn maar dat is technisch niet steeds mogelijk. Er is heus wel meer nodig dan zone 30-borden en wat bloembakken om resultaat te bereiken,” zegt Eva Demesmaeker.

De Prinsenbos is daarenboven een belangrijke verkeersader in de wijk die dient als doorgangs- en ontsluitingsweg. Er is geen centrumfunctie of schoolomgeving. Op zulke straten zone 30 invoeren en afdwingen is volgens de N-VA-fractie niet vanzelfsprekend. “Vergelijk het met Ysayestraat boven op Sint-Rochus. Ook daar had men beter voor 50 geopteerd in plaats van 30,” besluit Demesmaeker.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is