Dadingen moeten jarenlange gerechtelijke procedures voorkomen

Op 14 maart 2022, over deze onderwerpen: Financiën, Gemeenteraad, Sven Pletincx
sven pletincx huiskensveld

Tijdens de gemeenteraad van december vroeg het college om het mogelijk te maken dadingen te sluiten in tal van grote bouwprojecten die de stad de afgelopen jaren heeft aangegaan. Het gaat over 5 projecten: de bouw van de assistentiewoningen Huiskensveld, het politiegebouw, de aanpassingen aan het historisch stadhuis, de stedelijke werkplaats en de Zennebrug. In die dossiers zijn er betwistingen tussen het stadsbestuur en de opdrachtnemers en dat voor een bedrag van 2,3 miljoen euro.

“N-VA Halle vroeg om uitleg tijdens de gemeenteraad. Het schepencollege bleef in zijn antwoord nogal vaag: de meerkosten zouden het gevolg zijn van de pandemie. Al bleek na wat speurwerk in de respectievelijke dossiers dat er ook andere redenen dan enkel corona zijn”, weet raadslid Sven Pletincx.

De stad wil een onderhandelde oplossing bekomen in de hoop een jarenlange gerechtelijke procedure en bijbehorende advocatenkosten te voorkomen, maar het is nog maar de vraag in hoeverre dat zal lukken. Sven volgt deze dossiers verder op zodat alle details bovenkomen en de Hallenaar niet opnieuw voor onverwachte facturen staat.