Dienstvoertuig kapot: stad Halle slachtoffer van overvloed aan paaltjes

Op 27 juni 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Sven Pletincx
piramide Oudstrijdersplein

Volgens N-VA-raadslid Sven Pletincx blijven er nog steeds heel wat paaltjes en bloembakken bijkomen in Halle. De paaltjes leiden nog te vaak tot schade aan voertuigen. Ook de stad is nu slachtoffer geworden van haar eigen paaltjesbeleid. Een dienstvoertuig van de stad raakte onherstelbaar beschadigd toen het op een betonnen piramide op het Oudstrijdersplein reed.

In 2017 vroeg Pletincx het toenmalige gemeentebestuur om omzichtiger om te springen met het plaatsen van al deze objecten omdat ze reeds overvloedig aanwezig zijn. Soms staan de paaltjes recht maar vaak ook scheef na aanrijdingen met schade aan voertuigen tot gevolg.

Gemeenteraadslid Sven Pletincx: ‘Er werd maar weinig actie ondernomen nadat ik het probleem aankaartte. Integendeel, er kwamen zelfs heel wat paaltjes bij. Overal in Halle kunnen we nog steeds kapotgereden paaltjes terugvinden. Nu ook een stadsvoertuig onherstelbaar beschadigd raakte door een betonnen piramide, moet de stad ingrijpen.”

Het voertuig, een Renault Trafic, werd voor een eerste maal gebruikt in 2012 en had een nieuwwaarde van ongeveer 21.000 euro. De herstellingskosten aan het voertuig werden geschat op meer dan 6.000 euro. Daarom besliste het college om het voertuig af te danken.

Nu de stad zelf het slachtoffer is van de overvloed aan betonnen constructies hoopt Pletincx dat er lessen zullen worden getrokken voor een betere inrichting van het openbaar domein.