U bent hier
Fietssubsidie uitdelen garandeert geen omslag van auto naar fiets
De Halse meerderheid strooit kwistig met fietssubsidies. De Hallenaar kan tot 200 euro ontvangen bij aankoop van een fiets. “Het doel van de subsidies om de Hallenaar uit de wagen en op de fiets te krijgen wordt echter niet afgedwongen,” zegt N-VA-raadslid Benjamin Swalens.
“Deze subsidie wil stimuleren dat mensen hun auto inruilen voor de fiets. Er is echter geen garantie ingebouwd om dit doel te halen. In Antwerpen heeft men het slimmer aangepakt. Daar werd de subsidie in samenspraak met de werkgevers gekoppeld aan het woon-werkverkeer. Wie de subsidie wou moest gedurende een heel jaar minstens twee keer per week met de fiets naar het werk komen. Op die wijze creëer je een duurzame gedragswijziging en wordt het autopatroon doorbroken ten voordele van een groene milieuvriendelijke verplaatsing met de fiets. Ook een gerichte actie naar de scholen behoort tot de mogelijkheden. We zouden kunnen de school belonen met een groenere speelplaats wanneer ze meer leerlingen of personeel uit de wagen en op de fiets krijgen. Zo zou Halle twee keer winnen: minder auto’s én meer groen,” vindt Swalens.
Daarnaast stelt het N-VA-raadslid dat de subsidie ook niet gaat terechtkomen bij wie ze echt nodig heeft. “Iemand die 3.000 euro kan betalen voor een elektrische fiets, hoef je echt geen 200 euro te geven om de fiets betaalbaar te maken. Mensen met een beperkt budget die geen nieuwe fiets maar slechts een tweedehandsfiets kunnen kopen vallen uit de boot. Wie op de tweedehandsmarkt bij een particulier een fiets koopt krijgt geen subsidie. Enkel fietsen aangekocht bij Halse fietswinkels komen in aanmerking voor de subsidie,” weet Swalens.
Tot slot is er geen garantie dat de met Hals geld gekochte fiets ook effectief in Halle zal rondrijden. Het is perfect mogelijk dat een Hallenaar bij een Halse fietswinkel met subsidie een fiets koopt voor een familielid in Brussel of Sint-Pieters-Leeuw. Daarop is immers geen controle voorzien.
Foto (c) Pixel, Halle