Gegevens van 133 kinderen open en bloot op Halse stadswebsite

N-VA Halle gemeenteraadslid Sven Pletincx signaleerde aan het stadsbestuur een zware inbreuk op de privacy van de Halse jeugd. Bij de inschrijving van kinderen in de stedelijke buitenschoolse kinderopvang waren de namen, de leeftijd en het adres van 133 kinderen gewoon open en bloot te vinden via het digitale portaal.

Naar aanleiding van de vraag van Pletincx bleek ook al snel dat het niet de eerste keer was dat dit probleem zich voordeed. Zo was het tijdens de testfase van de software al duidelijk dat alles niet liep zoals het hoorde, maar toch besloot de stad om het digitale platform in te voeren.

“Dat de stad het niet zo nauw neemt met de verwerking van privacygevoelige gegevens is al langer een punt van kritiek,” zegt Pletincx. “Zo verwerkte de stad in het verleden al medische gegevens van bewoners in het kader van gratis afvalzakken of stonden grondplannen van woningen online te bekijken, beiden not done. Dit dossier is nog maar eens een teken dat de stad qua digitale gegevensverwerking en bescherming ver achter loopt.”