Halle weert werfverkeer aan scholen

Op 25 november 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

De gemeenteraad van Halle heeft een voorstel van raadslid Mark Demesmaeker (N-VA) goedgekeurd waardoor werfverkeer in de schoolomgevingen wordt geweerd bij begin- en einduren van de scholen. Halle ondertekent daarvoor, net als vele andere Vlaamse gemeenten al deden, het ‘Charter Werftransport’.

Demesmaeker licht tevreden toe: “Halle is een belangrijke onderwijsstad. Er gaan dagelijks zo’n 11.000 leerlingen naar school. We merken dat bouw- en wegenwerken door het vele werfverkeer vaak voor onveilige situaties zorgen. Zeker in schoolomgevingen levert dat acuut gevaar op. Kinderen en jongeren moeten in een veilige omgeving naar school kunnen fietsen en stappen. Het weren van vrachtwagens is daarbij cruciaal.”

Het Charter is een initiatief van de Vlaamse Overheid, de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten , Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA.

Mark Demesmaeker: “In het Charter staat dat er tijdens begin- en einduren van de scholen geen werfverkeer gebeurt in de schoolomgevingen. Door bij de Stad een aanspreekpunt aan te stellen waar aannemers, maar ook bouwheren en omwonenden van scholen terecht kunnen met vragen en opmerkingen, kunnen in onderling overleg tussen alle betrokkenen goede afspraken gemaakt worden voor een leefbare en veilige schoolomgeving. Dit aanspreekpunt kan dan actief en constructief meedenken met aannemer en bouwheer over alternatieve routes en oplossingen.”

Het N-VA voorstel werd unaniem goedgekeurd. Demesmaeker: “Dit is een mooi voorbeeld van hoe een constructieve oppositie ook resultaten kan opleveren. Het goedkeuren en uitvoeren van het Charter is trouwens een aanvulling op de bestaande initiatieven die de Stad al neemt in het kader van haar masterplan voor veilige schoolomgevingen.”

foto (c) Thinkstock