“Hallekaart” als glijmiddel voor duur parkeerbeleid

Op 13 januari 2021, over deze onderwerpen: Financiën, Gemeenteraad, Mobiliteit en openbare werken
nederhem gratis

Het nieuwe groene parkeerbeleid heeft sedert zijn lancering in september van vorig jaar al heel wat stof doen opwaaien. Reeds snel na de eerste bekendmaking en daaropvolgende reacties werden onder druk vanuit de N-VA oppositie al een paar bijsturingen gedaan. Zo kan je voorlopig in de zone 2 (groene zone) en zone 3 (rode zone) op zaterdag nog gratis parkeren en dit tot de opening van de ondergrondse parking De Bres. Op de Welkomstlaan werd het betalend parkeren uitgesteld tot de ingebruikname van de NMBS-parkeertoren.

Ter verdediging van zijn beleid refereert de schepen van mobiliteit regelmatig naar de “Hallekaart” als goedkoop alternatief om de dure tarieven te omzeilen. Deze “Hallekaart” is slechts geldig in zone 3. Dit zijn voor het ogenblik parking Nederhem met 170 plaatsen en de Spoorwegstraat met 90 plaatsen. Dit geeft 260 parkeerplaatsen. Op termijn komen er op parking oud-stadsmagazijn nog eens 160 plaatsen bij.

N-VA raadslid Wim Demuylder: “Deze “Hallekaart” is dus geen garantie op een parkeerplek. Stel dat een groot deel van de inwoners ervoor zouden opteren om dergelijke kaart te kopen dan zullen er heel wat gegadigden zijn voor deze plaatsen. Indien de parkeerplaatsen in zone 3 volzet zijn zal men alsnog moeten betalen voor een parkeerplek in zone 1 of 2. Tweemaal betalen dus. De “Hallekaart” is slechts een glijmiddel om het dure parkeerbeleid door de strot van de Hallenaar te duwen.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is