Halse gemeenteraad stemt unaniem motie tegen Brusselse kilometerheffing

Op 27 januari 2021, over deze onderwerpen: Financiën, Gemeenteraad, Mark Demesmaeker, Mobiliteit en openbare werken
auto kilometerheffing stadstol

Gemeenteraadsleden Mark Demesmaeker (N-VA) en Yves Demanet (Halle 2019)  plaatsten een motie op de agenda van de Halse gemeenteraad tegen de heffing van een stadstol in Brussel. Meer dan 5.000 Hallenaren werken in Brussel en een groot deel daarvan zou jaarlijks 2.000 euro pendeltaks betalen. Voor die mensen is dit een platte belastingsverhoging.

Volgens het Brusselse project SmartMove zullen pendelaars die vanaf 2022 Brussel binnenrijden met de wagen een tolheffing plus een kilometervergoeding moeten betalen. Het systeem bestaat uit een stadstol, en daarbovenop een heffing per gereden kilometer die varieert volgens spits- en dalperiode en het aantal fiscale pk’s van het voertuig. De belasting zal gelden over de volledige oppervlakte van het Gewest en zou kunnen oplopen tot 2.000 euro per jaar. In totaal rekent Brussel op een opbrengst van maar liefst een half miljard euro.

Mark Demesmaeker: “In onze gemeente werken meer dan 5.000 pendelaars in het Brussels gewest.  Naar schatting 2.000 ervan gaan met de auto naar Brussel. Voor die mensen is dit een platte belastingverhoging.

Voor een werknemer die ’s morgens vroeg met de wagen de kinderen naar school brengt en daarna doorrijdt om te gaan werken in Brussel, is een alternatief nagenoeg onmogelijk. De maatregel is dan ook sociaal onwenselijk. Zo is er vandaag voor heel wat pendelaars geen andere keuze dan de wagen om op het werk te geraken.

Maar Brussel is voor Hallenaren ook een plek van winkels, cultuur, ziekenhuizen of dienstverlening door de verschillende overheden. Daarvoor zal de Hallenaar zonder alternatief binnenkort dus extra betalen.”

Halle2019 schaart zich onomwonden achter deze motie.

Yves Demanet: “De door de NMBS beloofde parkeertoren biedt soelaas voor zo een 300 voertuigen en met die toekomstige capaciteit wordt nu al rekening gehouden in het parkeerbeleid van de stad. Het is een quasi-zekerheid dat bij het invoeren van de Brusselse stadstol de Halse stationsomgeving gaat overspoeld worden door autopendelaars die vanuit Halle de trein gaan nemen naar Brussel als kostenbesparend alternatief. Het gaat hem hier trouwens niet alleen over de Halse pendelaars maar evenzeer over de pendelaars over de taalgrens wonen en voor wie het Hals station de ideale plek is om dagdagelijks ‘heen en terug’ richting Brussel te reizen.  Halle kan niet dé voorstadsparking van Brussel worden. De stad  is hier in het geheel niet op voorzien, noch logistiek qua aantal parkeerplaatsen, noch qua extra  pendelaarsdrukte op de perrons tijdens de spitsuren. “

De gemeenteraad  keurde de motie unaniem goed. Ze vraagt de Vlaamse regering om aan te dringen bij de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om actief de dialoog aan te gaan met de andere gewesten, én met de gemeentebesturen in haar ommeland, over haar voornemen tot invoering van een kilometerheffing. In een -eveneens goedgekeurd- amendement vroegen de meerderheidspartijen de regeringen te blijven investeren in duurzame vervoersalternatieven.