Nieuwe Sint-Annabrug gemiste kans voor sterk fietsbeleid

Op 17 november 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Kanaal, Mandataris, Mobiliteit en openbare werken, Wim Demuylder

De realisatie van een fietsersbrug over het kanaal Brussel-Charleroi was één van de strijdpunten tijdens de verkiezingscampagne van 2012.

Maar nu de plannen stilaan concreter worden blijkt dat er enkel een voetgangersbrug van 4 meter breed komt waarop ook fietsers zullen gedoogd worden. “Een ronduit halfslachtige oplossing” zegt N-VA Halle fractieleider Wim Demuylder. “Ik had veel liever gezien dat de stad bij Infrabel was blijven aandringen op een verbreding van de bestaande brug over de sporen. Enkel dan kunnen fietsers en voetgangers perfect van mekaar gescheiden worden. Nu zullen er voortdurend conflicten ontstaan tussen voetgangers en fietsers. Ook de ronduit gevaarlijke landing van de brug roept vragen op bij onze fractie. Terechte vragen die tot op vandaag nog geen duidelijk antwoord hebben gekregen. Andermaal laat het stadsbestuur hier de kans op een sterk fietsbeleid liggen. Nochtans is dat één van de vele actiepunten die nodig zijn om de mobiliteitsproblematiek in onze stad daadwerkelijk aan te pakken.”