Rodenem nog jaren onveilig

Op 28 november 2018, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Mobiliteit en openbare werken, Wim Demuylder

In 2011 werden de plannen voor een lange tunnel onder de N203a (beter gekend als A8) openbaar gemaakt. Maar al snel bleek dat zo’n tunnel financieel onhaalbaar was. Vlaams minister Ben Weyts kreeg bij zijn aantreden in 2014 de hete aardappel doorgeschoven. Weyts besloot om een kortere, meer realistische tunnelversie te laten onderzoeken.

In afwachting van de bouw van die kortere tunnel maakte de minister geld vrij om de drie kruispunten op de N203a veiliger te maken. In 2019 wil hij al een eerste schop in de grond voor de aanleg van de voetgangers- en fietsersbruggen. Daarna wil hij werk maken van conflictvrije verkeerslichten aan de Halleweg en de Nijvelsesteenweg én van een knip van het kruispunt Rodenem. Eerst komt er voor het autoverkeer een parallelweg tussen Rodenem en Sint-Rochus. Die oplossing voor het kruispunt Rodenem kan het hele dossier eindelijk deblokkeren.

N-VA Halle raadslid Wim Demuylder: “Mocht men zelfs nog maar één van de drie kruispunten wegnemen, dan komt dit al ten goede aan de verkeersveiligheid. De knip in de Biezeweide is dan overbodig. Maar de politieke meerderheid in Halle wil niet meedenken in dit verhaal en blijven inzetten op de bouw van een tunnel vooraleer Rodenem te knippen. Dat wil zeggen dat dit kruispunt in de praktijk nog jaren onveilig zal blijven. Het stadsbestuur staat dus op de rem terwijl er eindelijk vooruitgang zou kunnen geboekt worden.”