Rooskleurige cijfers dankzij hoge opcentiemen

Op 14 maart 2022, over deze onderwerpen: Financiën, Wim Demuylder
armoede

Bij de jaarlijkse aanpassing van het meerjarenplan pronken de partijen van de meerderheid traditiegetrouw met de gezonde financiële toestand van onze stadskas. “Alleen zijn die mooie cijfers voornamelijk te danken aan de hoge opcentiemen op de onroerende voorheffing”, weet raadslid Wim Demuylder.

Met het huidige tarief van 920 opcentiemen, goed voor een jaarlijkse ontvangst van om en bij de 16 miljoen euro, is dit nog steeds de voornaamste belastingopbrengst van de stad. Wie in Halle een huis bezit, moet diep in de geldbeugel tasten. Wanneer we kijken naar de gemeenten in een gelijkaardige situatie, dan zien we dat het gemiddelde slechts 750 opcentiemen bedraagt.

De aanvullende belasting op de personenbelasting werd de voorbije jaren teruggebracht van 7,9 naar 7,1 procent. Maar ook dat tarief ligt nog steeds hoger dan het gemiddelde van 6,3 procent in vergelijkbare gemeenten.

Marge voor belastingverlagingen
“Met hoge belastingopbrengsten is het uiteraard makkelijk pronken met verlagingen en rooskleurige cijfers. Als er veel binnenkomt heb je uiteraard veel financiële speelruimte. Er is nog marge voor toekomstige verlagingen”, aldus Wim Demuylder.