Stabiliteit voetpaden Bospoortbrug niet meer te herstellen

Op 18 september 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Mobiliteit en openbare werken, Sven Pletincx

Op de gemeenteraad vroeg N-VA-raadslid Sven Pletincx de schepen van openbare werken, Johan Servé (sp.a), om meer uitleg omtrent de stabiliteit van de Bospoortbrug. Uit een recent schrijven van de Vlaamse Waterweg blijkt immers dat de stabiliteit van de voetpaden niet meer te herstellen is. “Dienen deze dan niet te worden afgesloten”, vraagt Sven Pletincx zich af?

De schepenen antwoordde dat er momenteel geen wijzigingen zullen gebeuren. De voetpaden worden niet afgesloten. De stad wacht nog steeds op extra informatie van de Vlaamse Waterweg omtrent de stabiliteitsberekening.

Sven Pletincx vindt dat schepen Servé een gevaarlijke houding aanneemt. “De Vlaamse Waterweg heeft het stadsbestuur in een recente brief duidelijk meegedeeld dat de voetpaden dienen afgesloten te worden. Zelfs dure herstellingswerken zouden niet meer helpen. Toch rept de schepen met geen woord over de meest recente reactie van de Vlaamse Waterweg. De schepen gedraagt zich in deze bijzonder onverantwoordelijk, aangezien er dagelijks honderden mensen over deze brug lopen”, vindt Pletincx.

De Vlaamse Waterweg is van mening dat al het stapvoets verkeer via de alternatieve voetgangersbrug kan verlopen. Hierdoor worden de risico’s voor de talrijke voetgangers geëlimineerd en dit met een minimale hinder door het afsluiten van de voetpaden. Ook zij verwachten een snelle beslissing van het college.