Vijver Essenbeek: Gouverneur tikt College op de vingers… maar laat bouwproject toch doorgaan

Op 25 februari 2020, over deze onderwerpen: Mark Demesmaeker, Nelly Lanis, Openbaar groen, Vijver Essenbeek
vijver essenbeek 2019

Het akkoord tussen het stadsbestuur van Halle en een projectontwikkelaar voor de omstreden bouw van 11 woningen langs de vijver van Essenbeek, is niet helemaal OK zegt de provinciegouverneur, maar hij laat het project toch doorgaan.

N-VA raadsleden Nelly Lanis en Mark Demesmaeker hadden bij de gouverneur klacht ingediend  tegen de geheimzinnige dading tussen stadsbestuur en projectontwikkelaar. Ze reageren ontgoocheld, maar vastberaden.

Nelly Lanis: “De provinciegouverneur tikt het stadsbestuur op de vingers, maar verwerpt niettemin onze klacht. Dat is jammer en ondermijnt de geloofwaardigheid van dit College.”

Mark Demesmaeker: “De gouverneur is eigenlijk  duidelijk, in de beslissing lezen we:  ‘De gemeenteraad beslist normaalgezien eerst principieel over het al dan niet aangaan van een dading voordat de onderhandelingen worden opgestart. Ik zal het bestuur verzoeken hier in de toekomst rekening mee te houden.’ Met andere woorden: het stadsbestuur van Halle heeft het spel niet correct gespeeld, maar de provinciegouverneur ziet de fout voor deze ene keer door de vingers.”

Nelly Lanis: “Slachtoffer is Essenbeek, zijn dorpsgezicht, natuur... De burgemeester noemt dit nu een ‘overwinning voor de Essenbekenaren’… dat is een slag in het gezicht van de vele Essenbekenaren die zich jaren hebben ingezet voor het Comité Red de Vijver’.”

Mark Demesmaeker: “De sp.a van burgemeester Snoeck en Groen stonden altijd op de eerste rij om de vijver te verdedigen. Nu uitgerekend zij Essenbeek in de rug schieten en deze deal blijven verdedigen, verliezen ze definitief elke geloofwaardigheid. We overwegen om alsnog naar de Raad van State te stappen om een schorsing of nietigverklaring van deze dading te vragen.”