N-VA Halle pleit voor realiteitszin in dossier A8

Op 23 maart 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Halle, Mark Demesmaeker, Mobiliteit en openbare werken

De N-VA-fractie in de gemeenteraad van Halle is niet te spreken over de negatieve houding van burgemeester Pieters en zijn coalitie in het dossier van de A8. In de motie die hij door zijn coalitiegenoten liet indienen, schiet hij met scherp naar de Vlaamse regering. De tekst is niet constructief, brengt niets bij aan meer veiligheid en leefbaarheid en toont alleen aan dat deze burgemeester alle zin voor realiteit verloren heeft.

Gemeenteraadslid Mark Demesmaeker: "Dit is tragisch voor Halle: in plaats van samen te werken met de Vlaamse overheid voor een haalbare en betaalbare oplossing op korte termijn, verschanst deze burgemeester zich in zijn Droomfabriek en kiest daardoor voor jaren stilstand. N-VA dient een alternatieve tekst in als amendement en steunt elke oplossing die snel kan voorkomen dat nog meer verkeersdoden vallen."

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts verklaarde onlangs dat de voorgestelde tunneloplossing voor de A8 in Halle op korte of middellange termijn niet haalbaar is wegens het prijskaartje, meer dan 300 miljoen euro, dat is het volledig jaarlijks onderhouds- en investeringsbudget voor héél Vlaanderen. Hij wil in de plaats daarvan snel werk maken van realistische, haalbare en betaalbare ingrepen. Op basis van studiewerk en uitgebreid overleg was de afgelopen jaren een brede consensus gegroeid dat de uitgewerkte tunneloplossing voor de A8 de beste manier is om, veiligheid te verhogen, de leefbaarheid te verbeteren, de doorstroming te garanderen en een oplossing aan te reiken voor het bredere mobiliteitsbeleid.

Ook N-VA steunt een tunneloplossing op lange termijn en pleit voor realiteitszin. Mark Demesmaeker: "Pieters maakte de fout de kar zodanig te overladen dat ze niet meer getrokken kan worden. Halle heeft een bestuur nodig dat zin heeft voor de realiteit en dat met een open geest samenwerkt met de Vlaamse overheid. We hebben eindelijk een minister die snel de 3 bekende knelpunten op de A8 wil aanpakken, zonder dat daarmee een tunneloplossing op langere termijn gehypothekeerd wordt. Maar de Halse meerderheid weigert mee te werken aan een realistischer project en klampt zich vast aan een luchtkasteel. Dat is onbegrijpelijk. Dromen moeten snel plaats maken voor realiteitszin."