Bijsturingen parkeerbeleid onvoldoende voor N-VA

parking nederhem

De Halse N-VA fractie had vorig jaar al bedenkingen bij de overhaaste en onzorgvuldige invoering van het Halse parkeerbeleid. Amper een jaar na de invoering ervan zijn aanpassingen nodig om de gemoederen te bedaren. Deze aanpassingen zijn echter een druppel op een hete plaat. Er is weliswaar een vermindering van de parkeertarieven, die voor onze fractie nog wat verder mocht gaan. Voor de rest is het morrelen in de marge. Wat wijzigen aan de kleuren van de zones, blauwe zone drie uren in plaats van twee, een tegemoetkoming aan de zorgverleners…

N-VA vreest dat deze ingrepen niet voldoende zijn om de mensen terug naar de stad te lokken. Er komen geen extra gratis randparkings en aan de te dure parkeerabonnementen raakt men niet.

Te weinig gratis randparkings

N-VA raadslid Wim Demuylder: “De N-VA hamert reeds lang op het gebrek aan gratis randparkings in het Halse parkeerbeleid. Met parking de Gooikenaar als enige randparking, eerder een buurtparking, voorziet men slechts 90 plaatsen waar men gratis en onbeperkt in tijd kan parkeren. Ter vergelijking, in Geraardsbergen werd in de loop van 2019 een parkeerplan ingevoerd met maar liefst 9 gratis randparkings goed voor 1.500 gratis parkeerplaatsen! Onze fractie wil alvast de Spoorwegstraat, de toekomstige parking aan de Suikerkaai en de Welkomstlaan als gratis randparking. Alles samen goed voor zo’n 500 gratis parkeerplaatsen.”

Blauwe zone: maandag tot vrijdag

De N-VA stelde tevens voor de blauwe zone op Sint-Rochus af te schaffen op zaterdag. “Het maakt alles eenvoudiger. Het stadsbestuur maakt het echter ingewikkelder met bezoekerspassen, waarmee bezoekers een dag lang kunnen parkeren in de blauwe zone, een extra tarief en ook extra administratie voor de bewoners”, zegt raadslid Benjamin Swalens.

Steun zorgverleners

Sven Pletincx hekelde dan weer de betalende parkeerkaart voor zorgverleners. De verlaging naar 50 euro is een stap in de goede richting. Indirect worden deze kosten echter doorgerekend aan de patiënt. N-VA blijft ijveren voor een gratis parkeerkaart voor zorgverleners en een aangepaste, voldoende lange parkeertijd.

Betere signalisatie

Pletincx vindt ook dat de signalisatie beter moet. Momenteel is deze ondermaats. “De borden zijn moeilijk leesbaar en het is niet duidelijk wanneer je Halle binnenrijdt wat de verschillende zones en tarieven zijn. Heel wat steden maken reeds gebruik van digitale signalisatie die de parkings en hun actuele beschikbare capaciteit aangeven. Als het in andere steden kan, waarom blijft Halle dan achter?”, besluit raadslid Pletincx.